
Co warto wiedzieć o dropshippingu?
Co na to prawo podatkowe?
O zagadnieniu zarabiania na dropshippingu nie mówi bezpośrednio żadna ustawa. Dlatego trzeba odwoływać się do ogólnej Ustawy 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jej artykuł 14 mówi, że za przychód w tym przypadku uważa się należne kwoty (a więc nie tylko faktycznie otrzymane), po wyłączeniu z nich udzielonych bonifikat, skont, zwrotów towaru. Jest to prawo bardzo ogólnie regulujące kwestię zarabiania na modelach logistycznych. Przychodem jest więc faktycznie przychód pomniejszony o podatek od towarów i usług.
Koszty uzyskania przychodów z dropshippingu
Aby zarabiać na dropshippingu w świetle prawa i zgodnie z nim, należy wystawiać faktury, rachunki, paragony, lub inne dowody sprzedaży (rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r.). Osoby zajmujące się dropshippingiem doskonale wiedzą, że często dysponuje się tutaj jedynie potwierdzeniem przelewu od osoby kupującej zza granicy. Niestety, potwierdzenie przelewu nie nadaje się, by wykazać nim koszt uzyskania przychodu w KPiR.
Podatek VAT
W wielu przypadkach obowiązki związane z procedurami celnymi, a także zapłata podatku VAT leżą w kwestii ostatecznego konsumenta. Dzieje się tak, gdy pośrednik nie zaimportuje towaru do Polski – wtedy nie podlega ona podatkowi VAT na terenie naszego kraju.
Zalety rozwiązania
Dropshipping, choć stosunkowo nowy i jeszcze nie do końca opracowany prawnie, ma swoje wyraźne zalety, które zachęcają do korzystania z niego.
- Szybkość dostawy
Dropshipping pozwala oferować klientom wysyłkę jeszcze tego samego dnia, a co więcej, dotrzymywać tej obietnicy, co przekłada się na większe zainteresowanie ofertą. Jeśli poinformujemy dostawcę do godzin przedpołudniowych, że zamówienie zostało złożone, paczka na pewno wyruszy w drogę niedługo potem.
- Opcja negocjacji cen za wysyłkę
W całej logistycznej strukturze, jaką stanowi dropshipping, dostawca jest centrum – dlatego może uzyskać bardzo atrakcyjne ceny, szczególnie kuriera i innych prywatnych firm przewozowych. To kolejny atut z punktu widzenia potencjalnego klienta.
- Więcej „wolnego” czasu
Wysyłanie, pakowanie, adresowanie... to obowiązki, które zajmują mnóstwo czasu. Gdy sklep internetowy prowadzi jedna lub dwie osoby, wszystko się opóźnia. Łatwo o czymś zapomnieć, nie dopilnować, nie zaplanować odpowiednio z perspektywicznym spojrzeniem w przyszłość. Dlatego właśnie dropshipping jest świetnym rozwiązaniem.
Wady dropshippingu
Jest i druga strona medalu. Okazuje się, że dropshipping ma swoje minusy, o których również warto wiedzieć.
- Ceny
Ten argument jest bardzo prosty – pośrednictwo zawsze podnosi cenę, ponieważ pośrednik też musi zarobić.
- Kosztowna obsługa zamówień
Każda przesyłka to koszt – im więcej paczek, tym wyższy. Jeśli przedsiębiorstwo zatrudni pracownika, który będzie je przygotowywał, koszt może okazać się finalnie mniejszy, niż przy współpracy z inną firmą.
- Ryzykowny outsourcing
Współpraca przedsiębiorstwa z podmiotem zewnętrznym zawsze stwarza ryzyko, że podmiot ten zechce przejąć bazę klientów lub zaprezentować im własną, korzystną ofertę. Choć można przewidzieć takie próby i zastosować prawne zabezpieczenia, niestety – w marketingu pewne działania są nieodwracalne.